Lijm en Grond
Lijm & grond. Deze producten staan ook onder hulpmiddelen of media bij de specifieke verfsoorten vermeldt!
Media voor acryl
Media voor aquarel
Media voor gouache
Media voor olieverf
Monoprint medium voor drukinkt op oliebasis
Droger voor Rowney drukinkt op waterbasis
Lijm zorgt dat de grond minder in de drager zakt en beschermt de drager ook tegen nadelige invloeden van de (olie)verf en andersom. Lijm is tegenwoordig bijna altijd acrylaat (iets sterker) of polyvinylacetaat (iets zachter) of een menging van beide. Lijming van het doek met konijnen- of hazenlijm doet het doek zelf aanspannen. Na-spieën is dan meestal overbodig.
Grond/ Gesso zorgt voor de juiste, soms zeer sterke, hechting van de verf aan de drager. Het werd vroeger gemaakt uit lijnolie, marmerpoeder, Titaniumwit (nog vroeger Loodwit,) en of Zinkwit en soms krijt. Grond bevat zelf ook altijd lijm; bijvoorbeeld lijnolie, acrylaathars of polyvinylacetaat.
Tegenwoordig zou de grond –bijna altijd Gesso genoemd– een goede acrylaathars moeten zijn gemengd met voldoende glas (fijnzand)- of marmerpoeder en Titaniumdioxide (voor witte dekking en smeerbaarheid). Maar vaak wordt op marmerpoeder bezuinigd en goedkoper krijt of Titaniumdioxide teogevoegd. (Van Blijswijck bijvoorbeeld is een polyvinylacetaat met krijt). Bijna alle gesso-gronden zuigen vaak te snel de olie uit de verf. KunstLokaal Mediumvette Gesso & KunstLokaal Vette Gesso doen dat niet.
Media voor acryl
Media voor aquarel
Media voor gouache
Media voor olieverf
Monoprint medium voor drukinkt op oliebasis
Droger voor Rowney drukinkt op waterbasis
Lijm zorgt dat de grond minder in de drager zakt en beschermt de drager ook tegen nadelige invloeden van de (olie)verf en andersom. Lijm is tegenwoordig bijna altijd acrylaat (iets sterker) of polyvinylacetaat (iets zachter) of een menging van beide. Lijming van het doek met konijnen- of hazenlijm doet het doek zelf aanspannen. Na-spieën is dan meestal overbodig.
Grond/ Gesso zorgt voor de juiste, soms zeer sterke, hechting van de verf aan de drager. Het werd vroeger gemaakt uit lijnolie, marmerpoeder, Titaniumwit (nog vroeger Loodwit,) en of Zinkwit en soms krijt. Grond bevat zelf ook altijd lijm; bijvoorbeeld lijnolie, acrylaathars of polyvinylacetaat.
Tegenwoordig zou de grond –bijna altijd Gesso genoemd– een goede acrylaathars moeten zijn gemengd met voldoende glas (fijnzand)- of marmerpoeder en Titaniumdioxide (voor witte dekking en smeerbaarheid). Maar vaak wordt op marmerpoeder bezuinigd en goedkoper krijt of Titaniumdioxide teogevoegd. (Van Blijswijck bijvoorbeeld is een polyvinylacetaat met krijt). Bijna alle gesso-gronden zuigen vaak te snel de olie uit de verf. KunstLokaal Mediumvette Gesso & KunstLokaal Vette Gesso doen dat niet.